piątek, 26 stycznia 2018

Chomikuj.pl usuwa twoje pliki

Chomikuj.pl to bardzo popularny dysk internetowy, na którym można przechowywać swoje pliki, a także udostępniać je innym. Czy twoje dane jednak są tam bezpieczene? Nie sądzę. Przez głupią politykę firmy można stracić swoje dane.
Znalezione obrazy dla zapytania chomikuj



Z chomika korzystam od bardzo dawna w różnych celach. Głównie przechowuję tam zapisy stanu gier, w które grałem - popularne savy. Myślałem, że moje dane są tam bezpieczne, więc by nie zajmować miejsca ma dysku swojego komputera, pokasowałem z niego kopie.

Jakże się zdziwiłem, gdy pewnego dnia dostałem poniższą wiadomość:



A wcześniej jeszcze taką:



Czyli, że co? Chomik usunął moje pliki, bo "jakieś" firmy zgłosiły mu, że naruszają one prawa autorskie? Przecież to kłamstwo! To nie są pirackie gry, tylko save do gier. Zdenerwowany napisałem wiadomość do chomika:
Pliki Aliens vs. Predator 2 (complete).rar (Save z gier 100%)  stanowiły
zapisy stanu gry, nie były to pliki, które pozwalały uruchomić grę. Zapisystanu gry czyli "savy" wg. mojej wiedzy nie naruszają ustawy o prawie autorskim. Żądam przedstawienia państwa "wiarygodnych informacji", źródła.
Dodatkowo zapisy stanu gry stanowiły moją własność i była to jedyna kopia, dlatego żądam przywrócenia tych plików.
 Na odpowiedź nie musiałem długo czekać:

Witam serdecznie,

bardzo nam przykro z powodu zaistniałej sytuacji.

Być może zgłaszający błędnie zgłosił jakieś pliki. Niestety, nie jesteśmy
podmiotem kompetentnym do oceny plików, więc w celu wyjaśnienia wątpliwości
uprzejmie prosimy kontaktować się ze zgłaszającym: notices@ukie.org.uk

Widzicie to? Jakaś firma uznaje, że naruszam jej własność intelektualną, więc pisze do Chomika, żeby usunęli pliki. A ludzie z Chomika: "Ok, usuwamy". Dlaczego usuneli? Bo im tak kazali. Dlaczego nie poinformowali mnie przed usunięciem? Nie wiadomo. Czy mogę odzyskać pliki? Nie.

Dodatkowo w treści wiadomości jest informacja: "skierował prośbę [...] o uniemożliwienie ich rozpowszechniania", czyli Chomik mógł po prostu zablokować dostęp do tych plików. Ale ten gryzoń jest nadgorliwy i od razu pousuwał savy. Nikt oczywiści nie zajarzył, że skompresowane pliki, które ważą po kilkanaście mega nie mogą być pełnymi wersjami gier. Nazwa folderu "savy z gier" też pewnie nikomu nic nie mówi..

Piractwa nie pochwalam, chociaż będąc gimbusem miałem sporą kolekcję gier i filmów z torrentów, to już dawno to wszytsko wylądowało w koszu. Zawsze staram się korzystać z materiałów z legalnych źródeł, a na pewno nigdy nie udostępniałem żadnych pirackich treści. Nie chodzi o to, że akurat te savy były dla mnie szczególne cenne. Chodzi o zasadę. Nie zgadzam się, by robiono ze mnie pirata i bez mojej wiedzy usuwano moje pliki! Straciłem zaufanie do portalu i na pewno nie będę tam zamieszczał danych, które mają dla mnie dużą wartość.

Uprzedzając pytanie: tak savy z gier były upublicznione, tak by każdy mógł je pobrać. I tak jest to legalne. Savy z gier były dawnie często na coverach dołączanych do czasopism komputerowych, są stony na których zamieszczane są savy z gier. Dzisiaj, w czasach steamów itp. raczej są one mało przydatne, chyba że ktoś chce pograć w klasyki.

A korzystając z okazji podaje link do mojego chomika z moimi savami do gier:
Savy z gier


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz